Antihjältarna Fiasko-Ingvar och Mys-Victor

Ingvar Kamprad lanserar sitt nya alter-ego idag.  Antihjälten Fiasko-Ingvar är personen som effektivt tar på sig skulden för mörkläggandet av finansiella strukturer inom Ikea och andra strukturmissar. Jag blir onekligen lite nyfiken på hur man känner igen Fiasko-Ingvar. Har han någon speciell dräkt, lite som när Kalle Anka byter om till sitt alterego Stål-Kalle?

Superhjältedräkt eller inte, så är det alltid effektiv när ledaren otvunget tar på sig skulden. Tajmingen är perfekt och otippad. Om ursäkten och förklaringen kommit två dagar efter Uppdrag Gransknings avslöjande så hade det förmodligen mest känts påtvingat och plastigt. Nu, något halvår efteråt, blir mottagandet det motsatta.

 

Hade vi varit kloka den dagen hade vi gått ut direkt och sagt att det ligger där och då hade det inte blivit någon diskussion

Menar Kamprad att det är okej med avancerad skatteplanering bara man är öppen med det?

Ett annat alterego som blottar sig själv var gårdagens Mys-Victor. Victor Muller anlände orakad iförd munkjacka (en grymt cool munkjacka förvisso) och bad Saabpersonalen om ursäkt. Tidningen Chef  gör i sitt senaste nummer en vidareutveckling av begreppet  varumärke och kopplar det till det smått glömda uttrycket anseende.  Läs den och ägna en tanke åt vad som kännetecknar dig och ditt anseende.

Ingvar Kamprad tar på sig mössan och blir Fiasko-Ingvar

 

Länkar:
http://www.chef.se/dynamisk/index.php/index/artikel/227263/
http://www.dagensps.se/artiklar/tt/2011/05/18/ikeaimperium/index.xml
http://anderslindh.wordpress.com/2011/05/18/vad-ar-sanning/

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer

© Henrik Pallin - Nätvanor 2019