Bloggat

Kan man lära sig något av Phonehouse?

februari 22, 2011

Det har skrivits spaltmeter, bloggats, tv-soffats och twittrats för fullt sedan Dokument Inifrån  i söndags visade upp hur arbetet sköts på The Phonehouse. Att racka ner på deras ledarskap, mediastrategi ochvärdegrund är enkelt och för tydlighetens skull säger jag bara: Om det stämmer är det för djävligt. Paul Ronge gjorde en bra analys av mediahanteringen och vad det innebär för deras varumärke  i sin artikel http://www.paulronge.se/om-att-slacka-elden-med-bensin

SVT-programmet ger vissa spännande vinklar mot inställningen till arbete hos de anställda. En person ställer frågan om han måste prata med alla förbipasserande. Är det orimligt att kräva det? På en industri går det inte att skippa kvalitetsgranskningen på var tioende Aladdin-ask bara för att det är svårt att motivera sig. Nu är det förmodligen så att om The Phonehouse började betala rimliga löner med rimliga arbetsvillkor och bete sig som folk mot sina anställda så skulle motivationen öka. Men ändå.

Att tycka illa dem som gör dumma och dåliga saker är enkelt. Desto mer komplicerat blir det om man funderar på vad man kan lära sig av dem.

  1. Tydliga mål att sträva mot. Medarbetarna på The Phonehouse hade väldigt tydliga mål att sträva mot. Tyvärr var målen i inslaget orimliga och represalierna vid icke-uppfyllda mål var oproportionerliga.Chefer som kommunicerar med sina medarbetare. Många människor jag möter klagar på en frånvarande chef som inte är delaktig i den dagliga verksamheten. I inslaget såg vi chefer som skickade uppmuntrande (och nedlåtande SMS förvisso) till sina medarbetare.
  2. Morgonmöten. Billiga poäng i inslaget att kalla det för pepp. Att tillsammans träffas i tio minuter inför en arbetsdag skapar en sammanhållning, i synnerhet om de som arbetar är utspridda geografiskt.
  3. Sales awards. Tänk dig självkänslan för den lärare som får komma ner på scenen i en kongresshall där man samlat alla gymnasielärare i regionen för att ta emot priset för Årets Pedagog. Eller hemtjänstpersonalen som får pris för Bästa Bemötande.

 

 

 

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Paxor februari 22, 2011 at 9:32 f m

    Mina tankar gick åt samma håll i går ikväll, efter att jag läste Paul Ronges blogginlägg. Det negativa kan faktiskt skapa något positivt…. kanske..

    bra inlägg.. tack ! =)

  • Leave a Reply